Vinkit kaamosmasennukseen

Pidän itseäni positiivisena ihmisenä, ja luulen että niin pitävät muutkin. Mutta on minullakin synkkiä kausia. Tänä vuonna se oli eilen. Tuntui aamulla etten jaksaisi nousta sängystä, verhoja ei tehnyt mieli avata kun ei sieltä valoa tulisi kuitenkaan. Päivä tuntui loputtoman pitkältä, vaikka valoisa aika päivästä onkin lyhimmillään. Iltalenkki oli masentava sarja askelia kosteassa, pimeässä, tuulisessa illassa. Loppuillaksi kääriydyin peittoon sohvalle, katsoin tylsiä sarjoja ja söin jäätelöä. Kävin aikaisin nukkumaan. Aamulla tunne oli poissa, heräsin ennen kellon soittoa virkeänä, ja aamiainen maistui taas hyvälle.

cof

Tämän kuvan voi nähdä synkkänä, tai mukavan pehmeänä. Jouluvalotkin näkyvät jäänmurtajassa.

Marraskuuta pidetään yleisesti masentavimpana kuukautena, netti on täynnä synkkyyttä huokuvia kuvia, vitsaillen suhtaudutaan Black Fridayhin, joka meillä kestää kaksi kuukautta joka perjantai. Itse pidän marraskuusta. Jos pitäisi valita yksi kuukausi joka on muita kurjempi, sanoisin lokakuu. Silloin on pimeää mutta ei tarpeeksi pimeää. Valoakin on mutta sitäkään ei ole riittävästi. Lunta ei näy, ruska alkaa olla ohi. Marraskuussa on sentään rehellisesti pimeää. Ja tänä vuonna nähtiin että lumi voi yllättää jo marraskuussa, ihan Etelä-Suomessakin. Mutta tunnen monia joille marraskuu on vaikea, kaamosmasennus vaivaa ja ei oikein saa mitään aikaiseksi. Tässä minun vinkit joilla itse selviän pimeimmästä kaudesta, minulla nämä tietysti on enemmän tarpeen jo lokakuussa, mutta jatkan toki niiden käyttämistä marraskuussakin, kun pimeys todenteolla valtaa Suomen.

  1. Hanki herätysvalo. Kaukana muistoissa ovat aamut jolloin heräsin pilkkopimeään huoneeseen, jonka ainoa valopilkku oli kännykässä joikaava herätyskello. Nykyään herään leppoisasti valon kirkastuessa, miellyttävän pehmeän herätysäänen kehottaessa viimein nousemaan ylös sängystä.
  2. Syö marjoja ja hedelmiä, paljon. Mustikat tuovat väkisin mieleen heinäkuisen vihreän aurinkoisen metsän. Appelsiinit taas alkavat olla maukkaimmillaan, ja vievät ajatukset helposti aurinkoon. Saa niistä myös niitä vitamiineja joita tarvitaan pysyäkseen virkeänä, mutta ennenkaikkea ne auttaa henkisesti.
  3. Liiku ulkona. Vaikka sää olisi kurja. Ja etenkin jos se ei ole. Unen laatu pysyy hyvänä kun on annos raitista ilmaa nautittu, pimeys ei vie sitä vaikutusta ulkona liikkumiselta. Itselläni marrasputki (täällä lisää juttua siitä) on myös auttanut irrottamaan joka päivä aikaa ulkona liikkumiseen. Marraskuun pimeydessä näkee myös lähiseutunsa aivan erilaisena kuin muina vuodenaikoina. Jänikset ovat jo vaihtaneet talviturkkiin, ja erottuvat pimeässäkin hyvin. Luonto tuntuu odottavan lumipeitettä. Mutta muista heijastin! Sinä et erotu kovin hyvin pimeässä.
  4. Täytä kalenteri. Työllä, harrastuksilla, ystävien tapaamisella, mikä sitten ikinä sinulle sopiikin parhaiten. Itse käytän näitä kaikkia. Jos kaikki illat istuu siellä sohvalla jäätelökulhon kanssa kahdestaan, verhot kiinni (tai auki, ei vaikustusta) minua ainakin alkaa masentaa, aika matelee ja valo tuntuu olevan ikuisuuksien päässä. Toki johonkin väliin kannattaa varata kalenterista tällainenkin päivä, mutta vain harvakseltaan.
  5. Kuuntele musiikkia. Hauskaa sellaista. Erilaisissa tilanteissa. Tänään aamulla kuuntelin Markku Aroa työmatkalla bussissa. Nauratti, muut istuvat vakavina, väsyneinä arkeen, viikonloppua odottaen bussissa, kun minä taas istuin selkä menosuuntaan ja tarkkailin kanssamatkustajia kuulokkeissa samaan aikaan pauhaten ”Jestas sentään…” Väkisin hymyilyttää. Village Peoplen Macho man toimii myös mainiosti, siitä saa kivan rytmin kävelyyn työmatkalle.

Näillä vinkeillä kehotan parantamaan vain kevyttä syysväsymystä. En tietenkään ajattele että näillä parannetaan oikeaa masennusta, joka on vakavasti otettava sairaus eikä silloin tällaiset kevyet hauskuutukset ole varmasti paras vaihtoehto. Mutta saattaa ne auttaa ennaltaehkäisemään suurempia ongelmia, eikä niistä ainakaan haittaa ole. Jos joskus olette miettineet miten pysyn iloisena marraskuussakin, nämä on ne keinot minulle.

bmd

Iloisella mielellä kaamosväsymystä selättämään!

2 kommenttia artikkeliin ”Vinkit kaamosmasennukseen

  1. Toi herätysvalo, oon niin kade! Mulla oli sellainen ja rakastin sitä enemmän kuin mitään muuta. mut avopuoliso ei kertakaikkiaan siedä sitä, niin kuin ei mitään muitakaan valoja aamulla. Onkohan kellään muulla vastaavia kokemuksia..?

    Tykkää

  2. Voi, toi on kyllä hankala juttu, etenkin jos heräämisaika ei ole sama. Kyllä meilläkin asiasta keskusteltiin aluksi mutta mä kärsin enemmän jos sitä ei ole, joten siihen on nyt totuttu.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s